سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه یادداشتبرداری از کتابهای تیزهوشان

زمانی که به کتابخانه برای مطالعه درس‌هایم می‌رفتم می‌دیدم که برخی از دانش آموزان در زمان خواندن مدام در حال نوشتن هستن. برای من همیشه سوال بود که چه چیزی را دارند می‌نویسند. زمانیکه از یکی از آن‌ها پرسیدم گفت در حال یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشاناست. او به من گفت با این کار مطالب درسی را بهتر و عمیق تر یاد می‌گیرد و مطالب درسی دیرتر از ذهنش خارج می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم نحوه‌ی یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان را برای شما شرح دهیم. استراتژی‌های یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان به شما کمک می‌کند تا از یک کتاب درسی به گونه‌ای یادداشت برداری کنید که بعدا به جای مطالعه‌ی کل کتاب تنها کافی است یادداشت‌هارا بررسی کنید. این موضوع در زمان مطالعاتی شما تاثیر زیادی دارد.

یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان را در کجا انجام دهم:

شاید اولین سوالی که ذهن شما را درگیر کند این باشد که این یادداشت‎‌ها را در کجا ثبت کنم. اکثر دانش آموزان برای اینکه یادداشت‌های خود را گم نکنند از ورق‌های چسب دار استفاده می‌کنند و آن‌ها را به صفحات کتاب‌های خود می‌چسبانند تا یادداشت‌ها را در آنجا ثبت نمایند. دسته‌ای دیگر کتاب را سیمی می‌کنند و بین هر دو الی سه صفحه یک برگه قرارا می‌دهند تا یادداشت‌ها را در آنجا بنویسند.

در یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان چه جیزی باید بنویسیم

1. پس از خواندن قسمت کوتاهی از متن یا انتهای هر پاراگراف سعی کنید مطالب را به زبان خودتان مرور و یادداشت برداری کنید:

 هنگام یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان انجام این کار از نگاه کردن به کتاب درسی خودداری کنید، زیرا شما باید جملات را از زبان خودتان بنویسید. سعی کنید کل متن را ننویسید و تنها بخش‌های مهم را ثبت نمایید. مثلا فرض کنید ما در حال مطالعه انواع نیرو‌ها در کتاب علوم هستیم. در این پاراگراف که داریم مطالعه می‌کنیم درباره‌ی نیروی گرانش صحبت کرده است. فرض کنید من می‌خواهم یادداشت برداری کنم، تنها مطالبی که یادداشت می‌کنم ((جهت نیروی گرانش، فرمول محاسبه‌ی مقدار آن و اینکه این نیرو از طرف مرکز زمین به اجسام وارد می‌شود)) است.

2. هر متن یا پاراگراف باید کلمات کلیدی خاصی داشته باشد:

 بهتر است زمان یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان آن کلمات کلیدی را حتما در یادداشت‌های خود به صورت نقطه‌ای یا بولت ثبت نماییم. یاددتان باشد مطالب در ذهن ما به این صورت بهتر ماندگار می‌مانند. همیشه عبارات کلیدی را در زیر عناوین یا زیرعنوانهایی که به آنها تعلق دارند قرار دهید. برای تأکید بر عبارات کلیدی، از ماژیک‌های هایلایت استفاده کنید.

3. یادداشت‌های خود را حتما منظم و مرتب انجام دهید.

منظم و مرتب نوشتن یادداشت‌ها در هنگام مطالعه بسیار اهمیت دارد. پس حتما زمان یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان نظم در نوشتن را رعایت کنید. حتما برای نوشتن از دو رنگ خودکار یا مداد استفاده کنید تا در هنگام خواندن دقت شما افزایش یابد.

4. در زمان یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان تمام اصطلاحات پررنگ را ثبت کنید.

برخی از اصطلاحات در کتاب‌ها پررنگ مهم هستند. شما باید این کلمات را در یادداشت‌های خود اضافه کنید. اگر یک کلمه واژگانی است، تعریف را نیز درج کنید. تعریف این اصطلاحات را با بیان خود بنویسید. در کتاب‌هایی مانند ادبیات‌فارسی یا زبان انگلیسی برخی از کلمات معانی متفاوتی دارند که آن‌ها توسط کتاب پررنگ نوشته شده‌اند. معنای‌ این کلمات معمولا در پایین صفحه مطرح شده است. این نوع کلمات حتما باید در یادداشت برداری شما صورت بگیرد.

5. ایجاد واژه‌نامه شخصی در زمان یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان:

در برخی از دروس عمومی که اطلاعات زیادی مانند زمان تولد نویسندگان، نام نویسنده‌ی اشعار، معنای کلمات خاص و ... وجود دارد می‌توانیم یک واژه نامه‌شخصی برای هر درس ایجاد کنیم. همانطور که همه می‌دانیم یادگیری این موارد به دلیل حجم بالای آن‌ها بسیار سخت است. با این کار شما باعث می‌شوید که این مطالب بهتر در ذهن شما ماندگار شوند. شرایط کلیدی

نحوه یادداشت برداری از کتاب درسی: برای تأکید بر سرفصل ها و اصطلاحات کلیدی، از ویژگی های خروجی استفاده کنید.

6. از جملات کامل در زمان یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان بپرهیزید:

اگر جملات را کامل بنویسید، یادداشت برداری از کتاب درسی تقریبا غیرممکن می‌شود. از اختصارات و نمادها استفاده کنید تا یادداشت‌برداری کارآمدتری داشته باشید. منظور از یادداشت برداری کارآمد این است که نوع یادداشت برداری شما باید با زبان و گفتار خودتان باشد.

7. از یادداشت برداری دیگران به هیچ عنوان استفاده نکنید:

همانطور که گفتیم یادداشت برداری‌ها باید منحصر به فرد و مختص برای شما باشد چون این موارد بخش‌های مهم به زبان خودتان هستند. پس به هیچ عنوان از یادداشت برداری دیگران استفاده نکنید زیرا آن مطالب اصلا به درد شما نمی‌خورند.

نتیجه‌گیری:

یادداشت‌برداری از کتاب‌های تیزهوشان به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از مطالب درسی در ذهنتان ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود تا مطالب ماندگاری بیشتری در ذهن شما داشته باشند.